Ouders zien het wegbrengen van hun kinderen naar school steeds meer als een dagelijkse opgave. Hierdoor ervaren ouders de drukte/hectiek in de ochtend rondom basisscholen als erg vervelend. Drukte en routine versterken elkaar tot een giftige combinatie die zorgt voor stress, irritatie en ongemak bij het brengen en halen van kinderen. Het brengen en halen van kinderen wordt hierdoor een steeds grotere opgave.
Het wegbrengen van de kinderen moet iets bijzonders zijn. Wat echt het verschil maakt, is gedragsverandering die zich richt op de beleving en het doorbreken van vaste patronen. Samen met je kind nadenken over het op een andere manier dan normaal naar school gaan, dit doorbreekt de ochtendsleur en maakt het een bijzondere en leukere ervaring voor ouder en kind. Daarnaast draagt het bij aan de vermindering van de hectiek rondom scholen. Kleine veranderingen kunnen het verkeer rond basisscholen al prettiger en leuker maken.
‘In 95 van de 100 gevallen is gedrag de oorzaak van onveilig verkeer’, zegt Harmen Krusemeijer, adviseur gedrag en verkeer bij DTV Consultants. ‘Daarom moet je steeds door een menselijke bril kijken. Niet zeggen wat niet mag, maar alternatieven bieden die leuk zijn en wél werken. Zo buig je weerstand om in positieve energie.’
Dat is precies wat Lekker Anders Dag doet. Deze gedragsinterventie daagt ouders en kinderen uit bewust hun dagelijkse routine te doorbreken. Samen met basisscholen en enkele gemeenten is dit initiatief ontwikkeld. Ouders worden uitgedaagd om de bijzondere tocht met hun kind naar school af en toe eens anders te doen. Op het moment dat ouder en kind met meer rust en plezier naar school gaan, dan voelt de drukte en hectiek rond school opeens heel anders.
Lekker Anders Dag nodigt ouders en kinderen dus uit om de schooldag eens anders te beginnen. Te voet, op de fiets, of op een verrassende manier. Het zorgt voor een frisse start en doorbreekt de ochtendsleur. Sinds het schooljaar 2024/2025 is het Lekker Anders Dag-team af en toe ook aanwezig in de wijk met een kraam. Dat betekent dat ouders vóór of ná schooltijd samen met hun kind(eren) langs kunnen komen. Bij de kraam is altijd iets te beleven: soms kunnen kinderen meedoen aan een leuke opdracht, en soms krijgen ze een verrassend cadeautje mee naar huis. Met ‘Lekker Anders Dag in de wijk’ wordt actief de verbinding gezocht met deelnemers. Zo wordt het nog leuker én makkelijker om samen op een andere manier naar school te gaan.
Het Lekker Anders Dag-team heeft door middel van een online raadpleging en interviews opgehaald hoe men de reeds georganiseerde Lekker Anders Dagen in hun wijk (schooljaar 2024 – 2025) heeft ervaren. In mei en juni 2025 hebben (niet-)deelnemers van Lekker Anders Dag de mogelijkheid gekregen om de online raadpleging 'Evaluatie Lekker Anders Dag' in te vullen en deel te nemen aan interviews.
De belangrijkste resultaten
Bijna de helft (45%) van de respondenten is lid van Lekker Anders Dag. Uit de raadpleging blijkt dat ouders zich aanmelden voor Lekker Anders Dag doordat ze het project gehoord hebben via school of vanuit intrinsieke motivatie (uit nieuwsgierigheid of ze vinden het een leuk initiatief).
55% van de respondenten is géén lid van Lekker Anders Dag. De belangrijkste redenen voor ouders om zich niet aan te melden voor Lekker Anders Dag zijn dat ze niet wisten dat dit kon, niet wisten wat het inhield of twijfelden aan de toegevoegde waarde.
Bijna de helft van de respondenten is nog nooit langs de Lekker Anders Dag-kraam in hun wijk geweest. 53% van deze ouders hebben wel interesse om in de toekomst langs de kraam te komen. Zij hopen hier een leuk moment te ervaren waarbij hun kind(eren) in het zonnetje worden gezet en hopen hier opdrachten/activiteiten tegen te komen.
Ongeveer één op de drie respondenten is langs geweest op weg naar school en één op de vijf is langs geweest op weg naar huis. Drie vierde van deze ouders had zich vooraf voorbereid om langs de kraam te komen. Dit deden zij voornamelijk op het moment dat ze zagen dat Lekker Anders Dag zou plaatsvinden. Uit de interviews blijkt dat ouders meestal geen behoefte hebben aan het doorbreken van hun routine, maar Lekker Anders Dag wordt wel als positieve afwisseling ervaren. De kraam dient vervolgens als instrument voor bewustzijn en plezier. Kinderen willen vaker op een andere manier naar school en ouders gaan hier in mee.
Ouders en kinderen kwamen voornamelijk lopend, op de fiets of met de step naar school en een grote meerderheid ervaarde hier (heel) veel plezier bij. Daarnaast ervaart 49% van de respondenten een speciaal moment van quality time met hun kind(eren) bij de Lekker Anders Dag-kraam, 76% van de respondenten zou graag nog een keer langs komen en 57% zou anderen ook aanraden om langs te gaan.